Werkvorm die werkt, Lonieke.nl‘Wat is een werkvorm precies?’, vroeg iemand die ik gisteren tegenkwam bij een netwerk van communicatieprofessionals. Een goede vraag!

Deze definitie vond ik online; “Een werkvorm is een oefening die door iemand (vaak een gespreksleider) wordt ingezet om een bepaald doel te bereiken met een groep mensen.” Wat mij betreft zijn werkvormen een verzamelnaam voor allerhande manieren en aanpakken om in een groep mensen (collega’s, managers, klanten, studenten, leerlingen, enz enz) samen tot een beter gesprek te komen. Dat kan in werkoverleggen zijn, vergaderingen, klankbordsessies, bijeenkomsten, lessituaties enz. enz. Of zoals laatst, in een Bring Your Own bijeenkomste met 8 MKB-klanten van één van mijn opdrachtgevers. Het werd een 9+ klantbeleving!

Meer dan post-its

Mensen denken bij werkvormen vaak aan post-its. Ja, post-its kun je gebruiken bij allerlei werkvormen, maar er zijn meer werkvormen zonder dan mét post-its. Zo gebruiken ik soms wasknijpers, zuurtjes, een kaasschaaf of een hoge hoed. Je kunt het zo gek maken als je wilt (afhankelijk van hoe ‘gek’ je groep is, maar daar over later meer …).

Meer effect én meer plezier

Mijn ervaring leert dat werkvormen leiden tot effectiever overleg, meer verbinding en meer draagvlak voor beslissingen. Iedereen wordt verleid om actief mee te doen, er wordt beter naar elkaar geluisterd, een ieders inbreng geldt. En, ook niet onbelangrijk, met meer (werk)plezier!

Kortom, werkvormen kunnen professionals, communicatieadviseurs en managers helpen om bijeenkomsten boeiender, vergaderingen betekenisvoller en gesprekken waardevoller te maken.

Meer weten over het inzetten van werkvormen, en daarmee meer effect én plezier van je meetings? Kom dan naar de workshop ‘Werkvormen die werken‘ die Cecile Snijders en ik onder de vlag ‘Liever communicatiever’ geven. Check hier.

Gepubliceerd op LinkedIn op 27 september 2017