foto Lonieke de Ruiter, augustus 2015

‘Het woord leert, het voorbeeld leidt’ – Cuba 2015

Ik ben deze zomer met mijn gezin op vakantie geweest in Cuba. In vele opzichten een prachtig en bijzonder land. Elke dag zon, prachtige bountystranden, schitterende natuur, vrolijke mensen, kleurige oldtimers, tropische cocktails en overal die lekkere muziek. Ik heb genoten!

Als communicatieprof viel me een ding wel erg op: Cuba is een land zonder reclame. Zonder commerciële uitingen. Als communistische staat is Cuba echt heel anders georganiseerd dan onze Westerse samenleving. En dat zie je o.a. hier in terug. Geen Cola Cola billboards, geen bestickerde bussen, geen beplakte bushokjes, zelfs geen ‘yellow M’. Ik wist het wel te waarderen.

Maar dan. In dit prachtige land zonder reclame, weten ze wél van ‘personal branding’. En dan met name van één specifieke persoon: el comandante Che Guevara, leider van de communistische revolutie eind jaren ’50. Je komt hem en zijn teksten overal tegen. Portretten en standbeelden, zijn uitspraken op enorme borden langs de weg (zie afbeelding) of met koeienletters op viaducten. Zijn portret schijnt zelfs de meest gereproduceerde afbeelding ter wereld te zijn. Postuum wordt hij neergezet als volksheld, brenger van eenheid en gelijkheid, met uitspraken die soms wijs zijn, en soms ronduit grappig.

Vergeleken met de commerciële drukte hier en de personal brands die om aandacht staan te springen op social media, is dat heerlijk rustig en overzichtelijk. Maar daar, zo zonder vergelijkingsmateriaal, zijn nuances ver te zoeken, laat staan keuzevrijheid.